In elke dieselmotor is de EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) een belangrijk en modern onderdeel. Het EGR systeem vermindert de stikstofoxided die door de motor worden gevormd. Deze uitlaatgassen worden door het EGR systeem weer terug de motor ingeleid. Op deze manier wordt de verbrandingstemperatuur in de motor lager, net als de NOx uitstoot.
Ondanks dat het EGR systeem voordelen oplevert, heeft het ook nadelen. Het uitschrijven van het EGR systeem uit de motorcomputer kan leiden tot verbeterde motorprestaties en zorgt ervoor dat er geen storingen op het dashboard zullen verschijnen.
Hoe werkt dit?
Bij moderne dieselmotoren hebben is EGR klep verwerkt in het inlaatspruitstuk. Deze klep wordt bestuurd door een regelmodule vanuit de motorcomputer. Afhankelijk van de rijomstandigheden kan deze klep open en dicht worden gezet. Wanneer de klep open staat, worden de uitlaatgassen terug de motor in geleid.
Met een uitgeschakelde EGR-klep vindt er dus geen hercirculatie van de uitlaatgassen plaats. Dit leidt tot een verbeterde luchtstroom en een optimale verbranding. Dit leidt er onder andere toe dat de auto meer koppel en vermogen krijgt.